وزن کوله پشتی نباید بیش از ۱۰ تا ۱۵ درصد وزن بدن افراد باشد

یک فوق تخصص روماتولوژی گفت: ۳۰ تا ۵۰ درصد نوجوانان ۱۵ تا ۱۶ ساله از کمردرد رنج می‌برند که یکی از علل آن استفاده از کوله پشتی نامناسب است.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  دکتر محمد مهدی امام با اشاره به این که قوی‌ترین عضلات بدن، عضلات پشت و شکمی هستند، افزود: کوله پشتی اگر به طور مناسب استفاده شود، وسیله خوبی برای کودکان است زیرا این عضلات وزن کوله را بهتر تحمل کرده و چون وزن کوله در بدن فرد توزیع می‌شود، صدمات شانه و گردن کمتر از مواردی است که کودک کیف دستی دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: کودکانی که کوله‌های سنگین‌تر از ۱۵ درصد وزنشان را حمل می‌کنند در خطر کمردرد هستند البته بسیاری از عوامل دیگر مانند رقابت شدید در ورزش، طریقه نامناسب نشستن و دوره‌های طولانی مدت فقدان فعالیت ممکن است باعث کمردرد در کودکان شوند.

این فوق تخصص روماتولوژی افزود: کوله پشتی سنگین باعث می‌شود، کودک بیش از حد پشتش را قوس دار کرده یا سروتنه را به جلو خم کند تا بتواند کوله را حمل کند. این فشار روی عضلات گردن و پشت سبب خستگی بیش از حد و آسیب می‌شود. همچنین در صورت استفاده از یک بند، عدم تقارن ستون مهره‌ها و اختلال در توانایی طبیعی گیرندگی به ستون مهره‌ها رخ می‌دهد.

وی با تاکید بر این که وزن سنگین کوله باعث می‌شود کودک دچار دردهای شانه، گردن و کمر شود، درباره مشخصات یک کوله پشتی مناسب گفت: کوله باید دارای دو بند پهن بوده که از روی شانه‌ها عبور کند و از بند کمری یا سینه‌ای برای توزیع گسترده‌تر وزن در تمام بدن استفاده می‌شود. کوله باید شامل چندین بخش باشد تا وزن بار به خوبی توزیع شود و پهنایش نباید بیشتر از عرضه تنه کودک باشد.

دکتر امام افزود: محدود کردن وزن کوله پشتی، کلید پیشگیری از آسیب است و وزن کوله وقتی به بیشتر یا مساوی ۹ کیلوگرم برسد به صورت مشکلی برای سلامت تبدیل می‌شود.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *