برگزاری روزجهانی تالاب‌ها با شعار حفظ جنگل، منابع آب و تالاب

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گردشگری ـ روزجهانی تالاب ها امسال با موضوع «تالاب ها و جنگل ها ـ جنگل ها برای آب و تالاب ها» درسال 2011 برگزار می شود. این موضوع به تناسب اعلام سال 2011 به عنوان سال جهانی جنگل ها از سوی سازمان ملل متحد مطرح شده است.

این موضوع با توجه به نقش تعیین کننده جنگل ها در چرخه هیدرولوژیک و درنتیجه در سلامت و بقای انسان در سال 2011 مورد تمرکز قرارگرفته است که شامل تمامی زیستگاه های طبیعی ازجمله مانگرو ها، مرداب ها و تمامی انواع جنگل های بارانی و گرمسیری و حتی جنگل های برآمده از باران ها و سیلاب های فصلی و مانند آن است.

این قبیل زیستگاه ها به عنوان عرضه کنندگان اکوسیستم های بسیار حساس و مهم گهواره تنوع زیستی و حمایت گران و حافظان جمعیت های وسیعی از انواع پرندگان ، پستانداران، خزندگان و دوزیستان حتی ماهیان و دیگر گونه های زیستی و جانوری هستند.

سال 2011 همچنین سالگرد چهلمین سالگرد کنوانسیون رامسر است که به طور همزمان دوم فوریه به منظور ایجاد آگاهی درباره اهمیت این تالاب ها و کارکرد آن ها در سرتاسر جهان برگزار می شود.

روز جهانی تالاب ها در سال گذشته دوم فوریه2010 ، برابر با 13 بهمن، نیز با شعار «مراقبت از تالاب‎ها، پاسخی به تغییرات اقلیمی»  و در پاسخ به سال جهانی تنوع زیستی برگزار شد بگونه ای که هر سه موضوع مهم و  جهانی یعنی تالاب‎ها، سال جهانی تنوع زیستی و تغییرات اقلیمی را مورد توجه جهانیان قرار دهد.

چهل سال پیش از این درجریان کنوانسیون رامسر اقداماتی نیز برای ثبت، نگهداری و بهره برداری صحیح از تالاب ها انجام شد و در حقیقت فهرستی از تالاب‎های مهم جهان تهیه شد که در سال 1971، و در جریان  معاهده‎ی بین‎المللی  رامسر در شهر رامسر ایران به امضا رسید.

ایران نیز 22 تالاب را در کنوانسیون رامسر به ثبت رسانده و از این نظر یعنی تعداد تالاب‎های ثبت شده ،از میان 158 کشور، رتبه‎ی نوزدهم را دارد. ولی در حال حاضر 7 تالاب ایران، به‎طور رسمی در «فهرست قرمز مونترو» قرار دارند؛که مهم ترین آن ها تالاب انزلی است.

درواقع بسیاری از تالاب های ایران همانند تالاب شادگان ، تالاب امیر کلایه و یا تالاب میقان و بختگان، به دلایل متعددی از جمله بهره برداری های بی رویه و یا ساخت و سازهای غیر اصولی و شدت آلودگی و عوامل دیگری نظیر آن در روند نابودی تدریجی قرار گرفته اند.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *