برگزاری مراسم بزرگداشت روز جهانی لایه ازون در ۲۹ شهریور ۹۴

محیط زیست > مناسبت‌ها – همشهری آنلاین:

مدیر طرح حفاظت از لایه ازون با اعلام این که سازمان ملل شعار امسال روز جهانی لایه ازون را با عنوان “لایه ازون تنها سپر حفاظتی بین شما و پرتو زیانبار فرابنفش” تعیین کرده است، گفت: مراسم بزرگداشت روز جهانی ازون در ایران، امسال در روز ۲۹ شهریور برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، ابراهیم حاجی‌زاده افزود: مانند سال‌های گذشته همزمان با برگزاری مراسم بزرگداشت روز جهانی ازون، بیست و هشتمین سالگرد پروتکل مونترال و سی‌امین سالگرد تصویب کنوانسیون وین نیز با حضور مقامات عالی رتبه سازمان‌های ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: پس از انتشار اخباری مبنی بر کاهش ضخامت لایه ازون در قطب جنوب، اولین بار در سال 1985 نمایندگان 49 کشور برجسته جهان در وین گردهم آمدند تا خط و مشی جهانی حفاظت لایه ازون را اتخاذ و زمینه را برای همکاری‌های علمی و فنی فراهم کنند که در نهایت به تصویب کنوانسیون وین با 21 ماده و 2 الحاقیه انجامید.

حاجی‌زاده ادامه داد: در همین راستا پس از گزارش تکان‌دهنده گروه تحقیقاتی حفره ازون در قطب جنوب و احساس لزوم تدابیر شدیدتر در سال 1987 پروتکل مونترال توسط 46 کشور جهان پذیرفته شد که مهم‌ترین اهداف آن ارایه فهرست کامل مواد کاهنده لایه ازون، تدوین برنامه زمانی برای کاهش تدریجی تولید و مصرف مواد کاهنده لایه ازون بود.

پروتکل مونترال از موفق‌ترین معاهدات بین‌المللی زیست محیطی در سطح جهانی است و دارای بیش‌ترین عضو در میان سایر معاهدات است.

روز جهانی حفاظت از لایه ازون مصادف با 16 سپتامبر 2015 و برابر با 25 شهریور ماه است.

لایه ازون قسمتی از استراتوسفر و حاوی گاز طبیعی ازون O3 است که توانایی جالب توجهی در جذب برخی از فرکانس‌های اشعه فرابنفش خورشید دارد.

این لایه بسیار نازک است به گونه‌ای که اگر در تروپوسفر متراکم شود، ضخامت آن تنها در حد چند میلی‌متر می‌شود

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *