پیام مدیرکل یونسکو، ایرینا بوکووا به مناسبت روز جهانی علم برای صلح و توسعه- 10 نوامبر 2011

مدیرکل یونسکو، ایرینا بوکووا به مناسبت روز جهانی علم برای صلح و توسعه (10 نوامبر 2011) پیامی به شرح زیر ارسال کرده است:

جوامع برای دستیابی به آینده‌ای پایدار باید چه ویژگی‌ای داشته باشند و به چه‌ جامعه‌ای نیاز خواهیم داشت؟

این سؤالی است که هر روز در جهانی که به سرعت در حال تغییر است مطرح می‌شود. بلایای طبیعی، آسیب‌پذیری جوامع‌مان را به یادمان می‌آورند. تغییر اقلیم جوامع‌مان را تحت تأثیر قرار داده است. تنوع زیستی با سرعتی بی‌سابقه در تاریخ زمین‌شناسی رو به تخریب است و اصلی‌ترین دلیل این تخریب، فعالیت‌های انسانی است. فشارهای ناشی از بحران اقتصادی جهانی رو به افزایش است.

و این همان سؤالی است که باید در کنفرانس توسعه پایدار سازمان ملل (Rio+20) در سال آینده در ریو مطرح شود.

پاسخ این سؤال را باید در علم جستجو کرد. پاسخ به این سؤال پایه و اساس نقشه راهی خواهد بود که یونسکو برای بهره‌برداری بهینه از نیروی دگرگون‌کننده آموزش، علوم، فرهنگ و رسانه‌ها به اجلاس Rio خواهد آورد. جایگاه و دیدگاه ما روشن است – برای دستیابی به آینده‌ای پایدار باید نسبت به ایجاد «جوامع سبز» فراگیر و انصاف¬محور اقدام کنیم. در ضمن باید زمینه را برای ایجاد «اقتصادی سبز» نیز فراهم کنیم. «جامعه سبز» باید در کنار «اقتصاد سبز» و همراه با آن باشد. این است پیام ما در این روز جهانی صلح و توسعه در سال 2011، موضوع این روز جهانی عبارت است از: «به سوی جوامع سبز: انصاف، فراگیری (اجتماعی)، مشارکت».

جوامع سبز باید جوامع دانش محور/جامعه معرفتی باشد که برای شناسایی چالش‌های در حال ظهور، علم را به خدمت می‌گیرد و به دنبال پاسخ‌ها و راه‌حل‌های نوآورانه می باشد. به همین دلیل است که همه شاخه‌های علم باید در اختیار گرفته شود و به همین علت است که علم باید جامع و فراگیر باشد.

یونسکو در همه فعالیت‌هایش این اهداف را در نظر دارد. ما برای ظرفیت‌سازی در علم، فن‌آوری و مهندسی و برای ایجاد شبکه‌های بین‌المللی با کشورها همکاری می‌کنیم. ما به کمک برنامه‌ها و کمک‌های ویژه کمیسیون بین‌الدول اقیانوس‌شناسی و برنامه بین‌المللی آب¬شناسی یونسکو، جامعه بین‌الملل را در علوم دریایی و علوم مربوط به آب شیرین هدایت می‌کنیم.

جوامع سبز باید جوامعی فراگیر باشد. برای دستیابی به این هدف، باید از همه منابع موجود کمک بگیریم و از همه ایده‌ها استقبال کنیم و در این میان دانش بومی و محلی اهمیتی ویژه دارد. از جمله اهداف یونسکو توانمندسازی زنان و دختران در تولید دانش علمی است. یونسکو سازمان رهبری‌کننده دهه آموزش برای توسعه پایدار سازمان ملل (2014-2005) است و این کار را در حمایت از دیدگاه‌ها و رفتارهای لازم برای استقرار فرهنگی جدید در حوزه پایداری انجام می‌دهد. کشورهای کوچک جزیره‌ای در حال توسعه مورد توجه ویژه یونسکو می باشند. ما به ایجاد دانش از طریق شبکه جهانی ذخیر‌گاه¬های زیست¬ سپهری و مکان‌های میراث جهانی متعهد هستیم. ما باید روابط و پیوندهای میان تنوع فرهنگی و تنوع زیستی را شناسایی، تقویت و از آن استفاده بهینه کنیم.

در سطح جهانی نیز باید جامعه‌ای سبزتر ایجاد کنیم. لازمه این کار، فراهم‌آوردن امکان دسترسی همه به دستاوردهای علمی و دانش جدید است. این کار به معنای از میان¬بردن و رویارویی با تفاوت‌های موجود میان کشورها در امر تولید، توسعه و استفاده از دانش علمی است.

یونسکو همه این مسائل را در اجلاس Rio+20 به بحث خواهد گذاشت. سال 2012 باید گامی موثر در ایجاد و حرکت به سوی جوامع سبز باشد و این کار باید با توجه به فراگیربودن علم و تولید منصافانه علم به نفع همه ملت‌های جهان انجام شود. این است پیام ما در روز جهانی علم برای صلح و توسعه در سال 2011.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *