هشتم مرداد؛ روز جهانی دوستی

http://www.un.org/en/events/friendshipday/

هشتم مرداد (۳۰ جولای) «روز جهانی دوستی» است؛ روزی که از سوی سازمان ملل نام‌گذاری شد تا گرامیداشت مهر و یگانگی میان تمام مردم دنیا، کشورها و فرهنگ‌ها، و الهام‌بخش صلح باشد.

قطع‌نامه‌ای که به این منظور در مجمع سالانه سازمان ملل در سال ۲۰۱۱ منتشر شد، تاکید داشت که جوانان به عنوان رهبران آینده جهان نقش مهمی در فعالیت‌های اجتماعی دارند؛ فعالیت‌هایی که فرهنگ‌های گوناگون را در بر بگیرد، صلح جهانی را ارتقا دهد و به تنوع احترام بگذارد. 

البته این اولین اقدام برای تعیین روزی به نام دوستی نبود، ۸۱ سال پیش از آن جویس هال، بنیانگذار و صاحب شرکت تولید کارت‌تبریک‌های هالمارک دوم آگوست (۱۱ مرداد) را روز دوستی نام داد و برای این روز کارت تبریک طراحی و تولید کرد. این روز طی یک دهه در ایالات متحده آمریکا مشهور و میان مردم پذیرفته شد. از آن‌جا که این روز از سوی یک موسسه اقتصادی با اهداف تجاری و بازاریابی پیشنهاد شده بود، در دیگر کشورهای دنیا مورد توجه قرار نگرفت.

سال ۱۹۵۸ یک پزشک اهل پاراگوئه به نام رامون آرتیمو بارکو، در یک میهمانی دوستانه پیشنهاد کرد که دوستی و صلح جهانی را در یک تاریخ مشخص جشن بگیرند. به دنبال این پیشنهاد، بنیادی به نام «پویش جهانی دوستی» شکل گرفت. این بنیاد می‌کوشد دوستی و تفاهم را صرف نظر از نژاد، قوم و مذهب میان انسان‌ها گسترش دهد. پویش جهانی دوستی، پیش از تصمیم سازمان ملل  در سال ۲۰۱۱، سی‌اُمین روز جولای را به برگزاری جشن‌ها و برنامه‌هایی برای گرامیداشت دوستی میان انسان‌ها اختصاص داد و هر سال جشن‌هایی در این روز برگزار می‌کرد. این بنیاد بین‌المللی همچنان سنت سالانه‌اش را ادامه می‌دهد.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *