روز جهانی کوهستان مبارک باد

imd_en_2008

 

روز جهانی کوهستان فرصتی است برای ایجاد آگاهی در مورد اهمیت کوهستان در چرخه ی زندگی ، ‌روشن ساختن فرصت ها و محدودیت ها در موضوع توسعه در کوهستان ،‌ و فراهم ساختن همکاری هایی که می تواند سبب تغییرات مثبت در کوه های جهان شود .مجمع عمومی سازمان ملل ، از سال 2003 روز یازدهم دسامبر را « روز جهانی کوهستان » نامیده است . این تصمیم در پی اعلام سال 2002 به عنوان سال جهانی کوه ها گرفته شده و در هر سال ،‌ موضوعی به عنوان شعار این روز انتخاب می شود . موضوع امسال ،‌ « امنیت غذایی در کوهستان » است .مساله ی گرسنگی در کوهستان ،‌ رو به وخامت است ،‌ و زمین ناهموار و غالباً دور از دسترس به اضافه ی « در حاشیه بودن » از جنبه ی سیاسی و اجتماعی ، کوه نشینان را در خصوص کمبود غذا آسیب پذیر ساخته است . دانش بومی در مورد مواد غذایی محلی و شیوه های کشاورزی سنتی در منطقه¬های کوهستانی ، رو به زوال و تنوع زراعی و بازدهی در حال کاهش است که این ها ، آسیب پذیری کوه نشینان را افزایش می دهد . تحقیقات جدید نشان می دهد که جامعه ها ی کوهستانی دچار کمبود « ریز مغذی ها » هستند و این از عامل های موثر در مرگ و میر کودکان است که نرخ آن در کوهستان ها بسیار بالا است .امروزه ، بهای مواد خوراکی در سراسر جهان رو به افزایش است و بالارفتن هزینه ی حمل به منطقه های دور افتاده ی کوهستانی به این معنا است که جامعه های کوه نشین باید رقم بیشتری برای غذا بپردازند .

روز جهانی کوهستان 2008 با شعار امنیت غذایی در کوه ها ،‌ فرصتی است برای بازتاب این نکته که برای کوه¬نشینان، دست یابی پیوسته به غذای کافی و مغذی جهت ادامه ی زندگی فعال و سالم چقدر دشوار است ،

اولویت ها در ارتقای امنیت غذایی در کوه ها شامل تشویق و توسعه ی کاشت غلات سنتی کوهستانی ؛‌ حفظ شیوه های بومی کاربری زمین ؛ اصلاح برنامه ی تغذیه ی دام های کوه زی ؛ ‌دسترسی بهتر به بازار ؛‌ و کاربست سیاست عمومی ویژه ی کوهستان است که با مشارکت کوه¬نشینان تدوین شده باشد .

http://www.fao.org/mnts/intl_mountain_day_en.asp
فائو به چالشهای توسعه پایدار کوهستان از راه های گوناگون در سراسر دنیا پاسخ می دهد. فائو بوسیله دپارتمان های فنی خود ،  نیازهای مردم کوهستان و محیط های کوهستانی را از طریق کار منسجم، برنامه درمحل ، پشتیبانی مستقیم کشوری و مشارکت در همیاری های جهانی ، پاسخ می دهد. تمرکز بر کوهستان ها بخش جدائی ناپذیر مسئولیت فائو بعنوان آژانس تخصصی سازمان ملل است که تمام کوشش آن برای بالا بردن سطح تغذیه ، بهبود تولید کشاورزی و محو فقر و گرسنگی در تمام دنیا است. مدیریت پایدار کوهستان (PAIA-MTNS) – گروهی غیررسمی از کارکنان بخش های فنی فائو –  برای ارتقاء ، بهبود و افزایش کار فائو در توسعه کوهستان ، هم بصورت همآهنگ و هم بصورت میان رشته ای ، فعالیت می کند.  همچنین مدیریت پایدار کوهستان (PAIA-MTNS) در تلاش های فائو برای دستیابی به اهداف هزاره سوم ، خصوصا اهدافی که بر کاهش فقر و گرسنگی و تضمین پایداری محیط زیست متمرکز هستند، مشارکت مهمی دارد.

معرفی یک انجمن در این زمینه : انجمن کوهنوردان ایران
شعار های روزهای جهانی سال های گذشته
http://www.unic-ir.org/pr/farsi/2482006.htm
http://www.unic-ir.org/pr/farsi/3472007.html
 

پیشنهاداتی برای فعالیت های  عملی:
نوجوانان عزیز  بعد از مطالعه این متن می توانیم:

مطالب را برای دوستان خود ایمیل بزنیم.
در وب لاگ خودمان این مطلب را انعکاس بدهیم .
در سمینار و مراسمی که به مناسبت این روز جهانی برگزار می‌شوند شرکت کنیم.
سعی کنیم درباره کوه ها و حفظ آن بیشتر بدانیم.
  به مناسبت این روز جهانی با دوستان و خانواده خود یک برنامه برای رفتن به کوه بگذاریم.
  درباره اصول کوهنوردی از افراد مطلع اطلاعاتی را کسب کنیم.
 

منتظر پیشنهادها و تجربه های شما نوجوانان عزیز هستیم.
شاد وموفق باشید

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *